Hva er markedsføring? - Verdi Media Norge As - SEO spesialisten
475
post-template-default,single,single-post,postid-475,single-format-standard,bridge-core-1.0.6,translatepress-nb_NO,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Hva er markedsføring?

Hva er markedsføring?

HVA ER MARKEDSFØRING?

Hva er markedsføring? Philip Kotler har definert markedsføring som følgende: “the science and art of exploring, creating, and delivering value to satisfy the needs of a target market at a profit.  Marketing identifies unfulfilled needs and desires. It defines, measures and quantifies the size of the identified market and the profit potential. It pinpoints which segments the company is capable of serving best and it designs and promotes the appropriate products and ser

vices.”

Markedsføring handler om å nå en definert målgruppe gjennom aktiviteter. Denne målgruppen finner bedriften gjennom analyse og segmentering. Ved å forstå kundens kjøpsrolle og kjøpsprosess kan bedriften tilrettelegge markedsføringen i hvert steg av prosessen for å nå riktig kunde, til rett tid, og på rett sted. Markedsføring er alle aktiviteter bedriften gjør for å få nye kunder og beholde de kundene de har i dag. Det kan være aktiviteter som å kontakte gamle kunder, ta et lunsjmøte med en potensiell ny kunde og ha god kundeservice. Har kundene spørsmål eller et problem med produktet du tilbyr er det viktig at kunden lett kan få kontakt med deg som bedrift. Sosiale medier hjelper kundene ha den raske kontakten med bedriften skulle et problem oppstå.

 BRUK AV SOSIALE MEDIER I KOMMUNIKASJONEN

Et eksempel på hvor viktig rask kommunikasjon er med kundene var under togstreiken i oktober 2016. Ser vi på NSBs facebookside i dag har NSB slettet all kommunikasjon de hadde med kundene fra september til november. Siden var under streiken et sted hvor kundene delte sin frustrasjon og stilte spørsmål. NSB svarte på mange kommentarer, men en del spørsmål og kommentarer gikk ubesvarte. Under en streik er det viktig å ha god kommunikasjon med kundene. Et eksempelstudie fra Socialbakers viser til streiken blant norske sikkerhetspersonale på flyplassene 1.juni 2016. Denne streiken varte i 8 dager og økte mengden av meldinger fra kundene til flyselskapenes sosiale medier.

VIKTIGHET

I en slik periode er det viktig å ha nok ansatte på jobb, så de kan svare på alle spørsmålene og kommentarene kundene har raskt. Samtidig er det viktig å oppdatere de sosiale mediene ofte for å gi kundene en oppdatering på situasjonen. Ved å svare raskt på alle spørsmål viser bedriften at de forstår kundens situasjon og frustrasjon. Den forståelsen, samt direkte kommunikasjon med kunden i de kanalene de befinner seg i er viktig. Kommunikasjon og muligheten til å forstå kundens behov er viktig i markedsføringen og skaper god kundeservice.

NYE VANER HOS KUNDEN

I dagens marked har vi langt flere kanaler i markedsføringen. Hvor vi tidligere ofte brukte TV, radio, trykte medier og reklame i postkassa for å nå kundene har verden utviklet seg og kundene har byttet kanaler. Kundene er ikke lenger like lojale i sine valg av produkter og merker. Vi streamer filmer og TV-serier, samt at vi ofte spoler over reklamen når vi ser på TV hjemme. På postkassa har mange et ‘nei takk til reklame’ klistremerke. Det hindrer levering av reklame rett hjem i postkassa. Av de som mottar reklame er det flere som bare kaster den rett i søpla uten å se på det. Radio har gått litt ned de siste årene, men det er fremdeles over tre millioner lyttere daglig. NRK er den radiokanalen med flest lyttere, deretter kommer P4. Når kundene flytter over til nye markedskanaler er det viktig at bedriftene følger etter. Det å være på internett blir stadig mer viktig. På verdensbasis har Google over 3,5 milliarder søk hver dag. Det gjør Google til en stor markedsplass, og det er den største markedsplassen i Norge.

KUNDENE ER MINDRE LOJALE

I løpet av de siste årene har markedet vært i forandringer. Kundene har blitt mer erfarne og informasjon er langt mer tilgjengelig enn hva den var for bare noen år siden, noe som gjør kundene langt mer opplyste. Det stilles høyere krav til bedriftene. Bedriftene må kommunisere bedre med kundene sine, og de må bygge relasjoner med kundene som varer. Spesielt den yngre generasjonen er raske med å bytte merker og produkter. De bruker produkter som er trendy i øyeblikket, men er raske med å bytte de ut når trenden snur.

Ifølge artikkelen “consumers are no longer brand loyal” i Forbes.com har dagens kunder vanskelig med å gi tillit til et selskaps intensjoner. Dagens kunder ønsker å vite hva bedriften står for og hvilke verdier de har, og de ønsker at bedriften skal leve opp til de verdiene hver eneste dag. Hvis et merke står for kvalitet, krever kundene den samme kvaliteten hver eneste gang de bruker det produktet. Hvis selskapet begynner å kutte ned på kvaliteten vil kundene straffe merket.

REELL CASE STUDIE

Det er flere eksempler på selskaper som ikke har lyttet til kundene sine, og det har skapt store problemer for bedriften. Det amerikanske filmutleieselskapet Blockbuster er et selskap som var populært hos kundene sine, men som ikke har hørt på hva de ønsker Blockbuster, et amerikansk selskap som drev med utleie av film, gikk på en smell når de mistet sin forståelse av hva kundene deres ønsket og ikke fulgte med på utviklingen i markedet.  De fikk et tilbud om å kjøpe Netflix, men Blockbuster mente at Netflix ikke var et godt kjøp. Det var ikke et markedsgrunnlag for det Netflix drev på med. Siden Blockbuster ikke hang med i tiden og utviklet seg i samme retning som kundene gikk Blockbuster konkurs i september 2010, og de stengte de siste dørene i 2013.

Det vi kan lære av dette eksemplet er at store solide selskaper som er vellykkede og klarer seg bra i markedet, ikke er for store til å feile. De må lytte til kundene og forstå seg på hva kundene ønsker seg. Selv store bedrifter må analysere markedet, tilpasse produktet, prisen, distribusjonen og promoteringen til å være der kundene er, på riktig sted, og til riktig tid. Gjør de ikke det er det store muligheter for at de vil feile. 

TRENGER JEG MARKEDSFØRING?

Markedsføring er helt essensielt for at bedriften din skal lykkes. Markedsføring dekker begrepene reklame, PR, promotering og salg. Markedsføring må til for at kundene skal kunne finne produktet eller tjenesten som du tilbyr. Hvis kundene ikke finner deg betyr det et tapt salg. Spesielt i en oppstartsfase er det viktig å sette av penger i budsjettet for markedsføring. Når du er ny på markedet er det få som vet om deg, og det er dermed enda mer viktig å bruke penger på markedsføring så folk skal bli kjent med deg. Markedsføring er da den investeringen du tar for at produktet ditt skal bli kjent. De første årene en bedrift er ute kan markedsføring bli dyrt. I oppstartsårene kan 30% eller mer av salgsinntektene gå til markedsføring. Hvordan du bruker budsjettet er viktig å finne ut av, slik at du kan få den beste miksen av de forskjellige kanalene, for at kunden skal bli bedre kjent med deg og det du tilbyr av varer og tjenester.

Markedsføring er ingen kostnad, men en investering. Du bruker penger på markedsføring slik at kundene skal kunne finne deg. I dag er det en rekke markedsføringskanaler du kan bruke for å nå ut med ditt budskap. Du har de tradisjonelle kanelene som TV, radio og trykte medier, samtidig som du  har de nye digitale kanalene som sosiale medier og Google AdWords. Markedsføring er alle stegene i arbeidet med å tilfredsstille kundens behov. Ord som innholdsmarkedsføring, segmentering, CPA, CTA, CTR, PPC, Inbound Marketing, SEO, prisanalyse, branding og SWOT-analyse er alle ord som blir brukt i markedsføring. På denne bloggen skal jeg gå nærmere inn på de forskjellige delene av dette fagfeltet.

Kilde: Small business

Ingen kommentarer

Beklager, kommentarfeltet er for tiden stengt.