Bli mer synlig på Google

Bli mer synlig på Google

HVORDAN BLIR JEG SYNLIG PÅ GOOGLE?

Er det noen spørsmål våre medierådgivere ofte hører er det «Hvordan blir jeg synlig på Google?». «Trenger jeg å være på internett?»» Hvorfor skal jeg være på Google jeg har da nok å gjøre?»» Jeg trenger ikke flere kunder». Dette er alle daglige innslag av kommentarer våre medierådgiverne hører når de snakker med kundene. Synlighet på Google vil bli mer og mer viktig i årene fremover. Det å være synlig på Google vil være viktig siden kundene blir mer informative, og kundene tilbringer mer tid på Google.  I dette blogginnlegget vil jeg adressere flere av disse kommentarene som vi stadig hører. Jeg vil forklare viktigheten av å være synlig på Google, og hvordan du kan bli mer synlig på Google.

TRENGER JEG EN HJEMMESIDE?

Verdi Media er et digitalt mediebyrå. Vi ser daglig bedrifter som ikke er på internett eller som har utdaterte og dårlige hjemmesider. I dagens samfunn er det nesten bedre å ikke ha en hjemmeside, enn å ha en dårlig hjemmeside. En dårlig og utdatert hjemmeside kan fort gi et vrangstilt bilde av bedriften. Det gjør kunden negativt innstilt til bedriften, og de velger en annen bedrift når de skal kjøpe et produkt eller tjeneste. Tenk at hjemmesiden er bedriftens ansikt utad. Har du en butikk i en gågate kan folk se butikken din, og de sjekker ut inngangspartiet og vinduene før de går inn i butikken. Ser butikken mørk, skitten og nedslitt ut er det større sannsynlighet for at de vil gå videre til neste butikk. Er inngangen pen, ryddig og forseggjort er sannsynligheten større for at kunden besøker butikken din. Det samme reglene gjelder på nett. En utdatert og uryddig hjemmeside som tar lang tid å laste opp, og ikke er mobilvennlig, vil folk bare hoppe over. De vil gå til neste treff på Google. Derfor er det viktig å skape det riktige førsteinntrykket. Konkurransen er stor, og det er lett å bare hoppe til neste hjemmeside på lista. Tar det mer enn 4 sekunder forsvinner mange fra siden din. Derfor er det viktig at siden din er mobilvennlig, siden mange søker på Google via mobil.

INFORMERTE KUNDER

Kundene i dagens samfunn er informerte kunder. Før de gjør et kjøp har kunden ofte brukt tid på Google for å undersøke produktene og finne den riktige prisen. Produkter som reiser, musikk, film, klær og sko er alle populære når vi handler på internett. Har du dermed en liten klesbutikk kan en nettbutikk og nettside øke trafikken i butikken din. En hjemmeside er åpen 24/7. Det gjør at du får vist produktene til langt flere og det er ikke noen geografiske hindringer. Ligger butikken din i Alta kan du med en nettbutikk selge produktene til kunder i Kristiansand.

TRENGER JEG Å VÆRE PÅ INTERNETT?

Trenger jeg å være på nett? Jeg har jo nok kunder og ønsker meg ikke flere. Denne kommentaren hører vi ofte. Svaret på dette spørsmålet er ja, du bør være på nett. Ikke bare for å få nye kunder, men for å ta vare på de kundene du har opparbeidet deg. En god hjemmeside gjør at kundene kan se produktene dine og anbefale deg videre. Se på hjemmesiden din som et butikkvindu som er tilgjengelig gjennom hele døgnet. Det å være på internett gir en unik mulighet til å vise frem bedriftens produkter og tjenester. Er du snekker eller entreprenør vil kundene sjekke deg ut før de ringer deg. Vi stoler ikke lenger blindt på jungeltelegrafen. Dagens kunder sjekker opp bedriftene før de tar kontakt. Vi sjekker hjemmeside for tjenester som blir tilbudt, muligheter for å kontakte bedriften og bilder fra andre oppdrag. En god hjemmeside vil gi bedriften den seriøsiteten som skal til for at kunden skal kunne stole på deg som bedrift. Noe som er spesielt viktig for store oppdrag.

GOOGLE MIN BEDRIFT

Google min bedrift er et visittkort som din bedrift kan legge inn på Google. På dette kortet kan kontaktinformasjon, adresse, åpningstider, samt mye annen informasjon legges inn. Jeg bruker selv denne tjenesten. Som nyinnflyttet brukte jeg denne tjenesten for å finne butikker, restauranter og treningssentre i nærheten. Nå bruker jeg tjenesten for å finne hjemmesiden, åpningstidene, og veibeskrivelsene til butikkene eller kontorene jeg ønsker å kontakte. Jeg bruker også Google min bedrift tjenesten ofte når jeg sjekker ut spisesteder. Jeg ønsker å sjekke menyen, åpningstidene, om restauranten er barnevennlig og rullestolvennlig. Som turist er også denne tjenesten veldig kjekk. Når jeg besøker en by sjekker jeg internett om steder jeg ønsker å besøke, og da ligger informasjon tilgjengelig. Google min bedrift og hjemmeside er til for å hjelpe både nye og eksisterende kunder å finne din bedrift.

HVORDAN BLIR JEG SYNLIG PÅ GOOGLE?

Det er flere ting du kan gjøre for å bli mer synlig på Google. En viktig del av det å bli synlig er å ha en søkemotoroptimalisert hjemmeside. En side som er søkemotoroptimalisert har større mulighet for å komme høyere opp i organiske søk på Google. AdWords, Google Analytics, en mobilvennlig side, gode tekster, bilder, sosiale medier, samt at siden er satt opp i Google Search Console gjør at hjemmesiden blir mer synlig på Google. En hjemmeside som følger Google sine retningslinjer har større muligheter for å nå høyere opp i organiske søk.

ADWORDS

En måte å komme høyt opp i Google sine søk er gjennom Google AdWords. AdWords er en annonse som blir lagt ut på sidene til Google, og når noen søker på ordene du har lagt til i annonsen kan din annonse komme opp i Googlesøket. Det er flere aspekter med AdWords du må ta hensyn til. Det er konkurranse på søkeordene, landingsside som annonsen fører til er alle aspekter som vil bli vurdert. Med AdWords har du også muligheten til å annonsere i store medier. I Google sitt display nettverk kan du legge inn annonser du kan se som reklame i aviser som VG, Dagbladet og Dagens Næringsliv. Du kan annonsere lokalt, segmentert eller for hele landet. På den måten kan du trekke nye kunder inn til bedriften din. Et godt eksempel på riktig bruk av AdWords er bedriften unikefunn.noTerje Dahl som styrer butikken brukte 500 kr på AdWords og hadde en betydelig økning i omsetningen de neste ukene. Av våre kunder er Holberg & Eide AS en bedrift som fikk fylt opp ordrebøkene sine ved å annonsere med Google AdWords lokalt.

BRUK AV SOSIALE MEDIER

Sosiale medier er et verdifullt verktøy som bedriftene kan bruke i kommunikasjonen med kunden. Sosiale medier som kommunikasjonsverktøy gir en unik mulighet til å snakke med kunden i det mediet de bruker. På Facebook kan bedriften svare på spørsmål og sjekke anmeldelser som kundene skriver. På denne måten kan bedriften forbedre sin kundeservice og være tilgjengelig for kunden. Kundene opplever at de blir hørt. Dette kan være med å overstige kundes opplevelse og det kan være grunnen til at de bruker bedriften din igjen, eller anbefaler den til andre. Bruk av sosiale medier gir også nye annonsemuligheter. Remarketing, en metode hvor en annonse vil dukke opp på Facebooksiden din etter at du har besøkt en nettside er populære annonsemetoder.

GOOGLE ANALYTICS

En hjemmeside bør ha Google Analytics installert på hjemmesiden sin. Ved hjelp av Google Analytics kan du se hvor mange som har besøkt nettsiden din, bevegelsene på siden, hvor lenge de er der, hvor de kommer fra, både geografisk og annonse som førte de inn på siden. Du kan se hva som funker av markedsføringstiltak og hva som ikke funker like bra. Med denne informasjonen kan du tilpasse markedsføringen din slik at du tiltrekker deg nye kunder, eller opprettholder lojaliteten til de du har nå.

JEG HAR IKKE TID TIL DETTE

Det å ha en god profil online krever mye jobbing. Det å sette opp en søkemotoroptimalisert nettside kan ta tid og det krever litt kunnskap for å få dette til på en god måte. I Verdi Media har vi dyktige ansatte som står klare til å hjelpe deg med denne jobben. Vi er en gjeng som er utdannet innen faget og er sertifiserte i både Facebook business manager, Google Analytics og Google AdWords. Det gjør at du kan føle deg trygg på den kompetansen som bedriften besitter.

I en bedrift er det ofte markedsføringsbudsjettet som blir strammet inn først når salg begynner å gå dårlig. Det kan fort ta bedriften inn i en ond spiral. Ved å ikke markedsføre seg vil ikke bedriften få nye kunder eller holde på de gamle. Det vil alltid komme nye konkurrenter på markedet. Det er derfor viktig å være føre var.

MEDIEPAKKE

I Verdi Media har vi som mål å hjelpe bedrifter. Vi ønsker at bedrifter skal ha en positiv opplevelse og gjør vårt ytterste for at bedriften skal lykkes. Derfor har vi satt sammen en mediepakke som vi tilbyr bedriftene for bare 8000 kr. I denne pakken får man en Google AdWords konto, samt 1000 kr gavekort på AdWords, 6 timer med hjemmeside support, og Google Analytics vil bli satt inn på siden. Vi vil sette opp Facebook kontoen din for å bli synlig og vi vil holde kontakten med kundene dine. Dukker det opp en kommentar eller spørsmål på Facebook siden din vil vi svare og sende forespørselen videre. På den måten vil kunden din bli tatt godt vare på. Vi vil samtidig sette inn SEO på hjemmesiden din.  Er du lei av å bli kontaktet av selgere vil vi også hjelpe deg med dette. På hjemmesiden vil vi sette inn et merke som henviser alle selgere å ringe til oss. Vi tar derfor alle telefonene fra selgerne, og er det noe som er av interesse for din bedrift vil vi sende de vider til deg. Verdi Media vil også sette opp Google Min Bedrift for deg og jobbe med denne profilen for maks synlighet.

Ingen kommentarer

Beklager, kommentarfeltet er for tiden stengt.