Hva er innholdsmarkedsføring?
Hva er innholdsmarkedsføring og hvordan blir det brukt i norske bedrifter? I dette blogginnlegget vil jeg forklare hva innholdsmarkedsføring er, gi noen gode eksempler på god innholdsmarkedsføring og gi en innføring i metodene innen innholdsmarkedsføring.
Vi bruker i dag internett mer en vi gjorde for bare noen år siden, som forbrukere har de nye vanene forandret hvordan vi tar til oss informasjon. Vi søker stadig etter ny informasjon, og det første stedet vi ofte søker etter dette er på internett. Hvor ofte har ikke du søkt etter svar på Google? Om det så er oppskrifter du skal imponere vennene dine med eller reisetips til London.
Det første stedet vi ofte oppsøker er Google. Det har blitt så vanlig at vi nå bruker Google som verb. Det er ikke unormalt å si at «vi skal Google det» når det er noe vi lurer på. Det er i denne søken etter informasjon vi kan bruke innholdsmarkedsføring som en markedsstrategi. Ved å dele den kunnskapen du som bedrift sitter med kan du bygge en relasjon med kunden. Du kan bli sett på som en ekspert innen feltet ved å vise frem kunnskapen du sitter på. Flere og flere bedrifter bruker innholdsmarkedsføring, eller ‘content marketing’ på fagspråket.
Innholdsmarkedsføring i norske bedrifter
En undersøkelse foretatt av International Content Marketing Forum (ICMF) viser norske og internasjonale selskapers syn på innholdsmarkedsføring, og hvor mye penger de bruker på denne formen for markedsføring. Den viser at de største selskapene bruker mellom 20-30 prosent av markedsbudsjettet på denne formen for markedsføring. Ser vi på tallene fra de norske bedriftene ligger de på ca. 30 prosent av markedsbudsjettet som vil gå til innholdsmarkedsføring. Flere av selskapene i undersøkelsen tror trenden vil fortsette, og at budsjettprosenten som går til denne metoden vil øke i årene fremover. Vi har i Norge hatt større fokus på de mer tradisjonelle markedsmetodene som TV, kataloger og trykte medier, men dette vil forandre seg i årene fremover når bedriftene ønsker å nå nye markeder med nye produkter. USA er et land som ligger langt fremme når det kommer til innholdsmarkedsføring. Selskapene i USA bruker mye mer på content marketing, og de bruker mer penger på å promotere innholdet i sosiale medier enn hva vi gjør her i Norge. (Kampanje)
Trender
Som artikkelen i Kampanje viser så vil flere og flere norske bedrifter legge mer penger i innholdsmarkedsføring i årene fremover. I Norge kan vi se en trend med at de tradisjonelle mediene har sett en nedgang i annonseinntektene, mens det er en oppgang i annonseinntektene i de digitale mediene. Med digitale annonseinntekter er bannerreklame på nettsider, Google AdWords og annonser på nett eksempler på dette. Det som er viktig for bedriftene er å være der kunden er. Vi er en forbrukergruppe som ønsker raske svar, vi er samtidig en forbrukergruppe som har tilgang til mye informasjon og er informerte forbrukere. Vi søker alltid etter ny kunnskap, vi ønsker å lære noe nytt, men vi liker ikke å bli solgt til. Det er i denne sammenhengen hvor innholdsmarkedsføring blir mer viktig. Ved å skrive om produktene på en informativ og kreativ måte, og ikke på en pågående og selgende måte, sitter kundene igjen med at de har lært noe, de har ikke blitt solgt til. Kunden kan bruke det de har lært til å utvide sin kunnskap på feltet, mens du som bedrift viser ekspertise og kunnskap på området. Denne kunnskapen kan brukes til å bygge en relasjon med kunden og utvikle en trygghet som kan danne en lojalitet mellom deg som bedrift og forbrukeren. Ved å bruke sosiale medier, blogg og nettside har du muligheten til å dele den ekspertisen du sitter med til forbrukerne.
Hva er innholdsmarkedsføring?:
Innholdsmarkedsføring, også kjent som ‘content marketing’, er en metode innen markedsføring som handler om å skape godt innhold som engasjerer kundene. Med innholdsmarkedsføring viser du kunnskap som gir deg et godt renommé i bransjen. Ved å skrive gode tekster viser du kundene at du kan det du driver med og du er en ekspert på feltet. Det vil gi kundene den tryggheten til å velge deg, fremfor en av dine konkurrenter i markedet.
Med innholdsmarkedsføring har du muligheten til å bygge en relasjon med kunden gjennom å dele den kunnskapen du besitter. Gjennom sosiale medier har du muligheten til å kommunisere med kundene, samt se hva kundene skriver om deg på sosiale medier. I et samfunn som krever raske svar er det viktig å kommunisere raskt med kunden. Den muligheten gir sosiale medier deg. Kundene befinner seg nå i flere kanaler. Det gjør det enda mer viktig at din bedrift også er i flere kanaler.
Icelandair sin kampanje
Et eksempel på god content marketing er Icelandair sin stopover kampanje. Hvis du går inn på nettsiden til Icelandair kan du lese om de forskjellige kategoriene for Icelandair stopover under hash-tagen #MyStopover. En av kategoriene er om nordlys og flyet Hekla Aurora. På denne siden får du vite mer om flyet; et fly med nordlystema. Det er malt i nordlys farger, og det er de samme fargene som går igjen inne i kabinen på flyet. Det er samtidig Wi-Fi på flyet slik at du kan poste #MyStopover bildene mens du er ute og flyr. En video gir et godt inntrykk av flyet og vi blir tatt med inn i kabinen, vi får høre flere av passasjerene som sitter i nordlyskabinen fortelle om sin opplevelse av flyet. Icelandair har også en video som viser hvordan de malte flyet utenpå, og hvordan de utviklet designet. Icelandair viser samtidig hvilke ruter det vil fly de neste ukene. På den måten kan du bestille din reise med nordlysflyet. Denne kampanjen fra Icelandair er innholdsmarkedsføring gjort riktig og kreativt.
Tilpassing
Et viktig aspekt med innholdsmarkedsføring er å vite hvem kunden din er. Du skal kunne skrive materiale som de kundene finner interessant. Du skal ha et bilde av hvem kunden er. Det er noe Icelandair har i sin kampanje. Gjennom et grundig forarbeide har de dannet et godt bilde av hvem kundene er. De har kommet frem til målgruppen menn, kvinner i alderen 25+, og at de liker å visualisere destinasjonen når de bestiller reisen, samtidig som de ønsker nøkkelopplysninger om pris, når flyet går, osv. De oppdaget samtidig at de potensielle kundene i de forskjellige markedene (Seattle, New York, Denver, Washington, Toronto og Boston) hadde varierende grad av kunnskap om Icelandair. Med denne kunnskapen kunne Icelandair legge en strategi som var tilpasset de forskjellige geografiske destinasjonene. De kunne tilpasse informasjonen som ble lagt ut i sosiale medier til potensielle kunder i Denver og Toronto. Det er noe Icelandair har gjort i sin kampanje. De skriver om opplevelser turister til Island ønsker å oppleve, noe som gjør denne kampanjen vellykket (AMP).
Metoder innen innholdsmarkedsføring
Du kan bruke forskjellige metoder for å dele din kunnskap til kundene. Bedriften kan skrive en blogg hvor dere viser kunnskapen dere sitter med. Bedriften kan dele kunnskap gjennom sosiale medier, lage ebøker som de gir bort på nettsiden sin, mot at kunden legger igjen kontaktinformasjonen. Bedriften kan også bruke nettsiden sin til å dele sin kunnskap gjennom gode innholdsrike tekster på siden. Ved å skrive gode tekster kan samtidig nettsiden få bedre SEO (søkemotoroptimalisering) og nå høyere opp i organiske søk i søkemotoren. Med gode tekster har søkemotoren større mulighet til å finne de relevante søkeordene i tekstene, og dermed kan siden komme høyere opp i organiske søk.