Hva er Inbound Marketing? - Verdi Media Norge As - SEO spesialisten
461
post-template-default,single,single-post,postid-461,single-format-standard,bridge-core-1.0.4,translatepress-nb_NO,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.0.8,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

Hva er Inbound Marketing?

Hva er Inbound Marketing?

INBOUND MARKETING

Hva er Inbound marketing? Inbound marketing er en metode innen innholdsmarkedsføring. Innholdsmarkedsføringer en strategi metode innen markedsføring. Med en Inbound marketing metode er det viktig å lage innhold som kundene dine foretrekker og søker etter. Inbound marketing er en metode som blir stadig mer utbredt innenfor innholdsmarkedsføring, samtidig som det er en metode som vokser i Norge, og det er en strategi stadig flere norske bedrifter velger. Et stadig økende antall norske bedrifter skriver nå en blogg på bedriftens nettside, bedriften har egne sosiale medier sider, samtidig som bedriften legger mye tid, energi og penger i en god nettside. En god nettside har gode tekster, er mobilvennlig og SEO optimalisert. Denne formen for markedsføring blir mer vanlig siden adferden til forbrukeren er i forandring. Inbound marketing er en strategi som er langt mer kundefokusert enn det vi ser fra de tradisjonelle markedskanalene som omfatter trykte medier, TV og radio. De tradisjonelle markedsføringsmetodene blir ofte kalt for outbound, og er sett fra en selgers perspektiv, mens en inbound strategi er sett fra kundens perspektiv.


FORANDRET ADFERD:

Forbrukerne har forandret sitt adferdsmønster de siste årene. En av forandringene er nye medievaner. De tradisjonelle kanalene som annonser i papiravisen, TV- reklame og radio har sett en nedgang de siste årene. Med endringer i markedskanalene er det viktig at bedriftene tar til seg de nye metodene innen markedsføring, spesielt for å nå den yngre generasjonen. Inbound Markedsføring er en metode som har blitt mer populær bare de siste årene, siden det er en strategi som omhandler de nye kanalene, samt at denne strategien setter kunden i fokus. Inbound marketing er et begrep som kommer fra bedriften HubSpot, som er lokalisert i Cambridge, Massachusetts.


INBOUND MARKETING SOM METODE

«Inbound marketing er en helhetlig, data-drevet tilnærming til markedsføring som tiltrekker folk til merkevaren din og konverterer dem til varige kunder» er definisjonen HubSpot har gitt Inbound marketing (Hubspot)

Inbound marketing går ut på at bedriften skal tiltrekke seg nye kunder gjennom innholdet de har laget og publisert, fremfor å nå ut til kundene gjennom ringelister, epostlister og tradisjonelle markedsføringsmetoder. Inbound markedsføring har ikke som mål å selge kunden noe, men å tiltrekke seg nye kunder gjennom innholdet de skriver. Et godt blogginnlegg, en informativ video eller en video eller skriftlig innlegg som gir en produktvurdering er alternative metoder innen Inbound metoder som skal trekke kundene inn på nettsiden til bedriften. Med Inbound marketing skal bedriften tiltrekke seg nye kunder gjennom bra innhold på websiden, bloggen, sosiale medier og e-bøker. Metoden går ut på å tiltrekke seg nye kunder gjennom interessant materiale som kunden vil finne spennende. Kunden søker etter materiale på internett og kommer over din nettside. Det er en metode hvor kunden skal bli interessert og lære noe av materiale som din bedrift legger ut, fremfor å bli solgt til. Kunden skal bli så interessert i innholdet at de ønsker å legge igjen kontaktinformasjonen sin, slik at de kan følge bloggen, nyhetsbrevet eller laste ned en ebok som din bedrift har laget.


STØY I DE TRADISJONELLE KANALENE

Det er mye støy i markedsføringskanalene. Kundene har fått nye medievaner, og det er viktig å være der kundene er. De tradisjonelle kanalene er mindre trafikkerte enn bare for noen år siden. I dag streamer vi film, musikk og tv-serier. Vi spoler forbi reklame, leser færre trykte medier, og bruker mer tid på internett. Vi tar til oss nyheter og media mye raskere enn før. Gjennom sosiale medier, blogger og Google søk kan vi hente inn enormt med informasjon på kort tid. Denne mengden med informasjon gjør oss til bevisste forbrukere. Vi har tilgang på mye informasjon, og vi bruker denne informasjonen når vi skal ta beslutninger i forbindelse med et kjøp.

INBOUND MARKEDSFØRING BRUKER FLERE KANALER

Inbound marketing er en metode som gjør markedsføring tilgjengelig i flere kanaler. Innholdet skal komme til syne gjennom Googlesøk, blogger, podcast, e-bøker, infografikk, sosiale medier og video. Denne metoden innen markedsføring gir en unik mulighet til bedrifter som ikke har de store markedsbudsjettene å bruke på markedsføring. Ved å bruke inbound markedsføring har også disse bedriftene mulighet til å vokse.

Inbound markedsføring er en metode som funker ofte best til bedrifter hvor kunden har en lang kjøpsprosess. I en lang kjøpsprosess bruker forbrukeren ofte langt tid på å samle informasjon og vurderer gjerne flere alternativ før de foretar et kjøp. Et eksempel kan være en forbruker som ønsker å starte opp et eget treningssenter. Denne prosessen kan fort ta opp til 1 år. Gründeren som ønsker å starte eget treningssenter vil gå til Google og søke etter informasjon som er relevant. Det kan være alt fra hvordan utstyr senteret trenger, finansieringstips, skrive forretningsplan og hvordan lokale som passer best til formålet. Ved å være en treningsutstyr produsent som skriver blogg, hvor alle disse temaene blir nevnt viser du kunnskap, samtidig har du muligheten til å bygge en relasjon hos kunden, samt gi kunden den tryggheten som trengs for å gjøre et kjøp av deg. Du starter prosessen tidlig ved å lage informativt innhold som  denne kunden trenger. Du viser deg som en ekspert på feltet og du gir kundene den informasjonen han trenger. Ved å være en som lager treningsutstyr har du også en viss tyngde i ordene du skriver, siden du sitter på kunnskapen og erfaringen som kunden søker.

VIKTIGE ORD I INBOUND MARKETING:  

I en Inbound markedsføringsstrategi vil du høre ord som blogg, nøkkelord, linker, landingssider, nettsted, sosiale medier og innhold. Dette er viktig ord i denne metoden. På bloggen skal du bruke nøkkelord i teksten, samt i tittelen for å gjøre den mer søkevennlig, og for at du skal dukke opp i organiske søk når folk søker etter informasjon. Nettsted og landingssider er viktig for at folk skal finne deg. Landingssiden er den første siden som kunden lander på. Hvis de trykker seg videre inn fra en kampanje så er det ofte landingssiden de lander på.  Målet med godt innhold, gode titler og underoverskrifter er å komme lenger opp i organisk søk på søkemotoren.

 

 

 

Ingen kommentarer

Beklager, kommentarfeltet er for tiden stengt.